Czy warto brać białko po treningu?

białko po treningu

Wśród amatorów kulturystyki i sportów siłowych odżywki białkowe narosły już niemal do mitycznego miana remedium na wszystko. Niektórzy sądzą, że samo rozpuszczanie sobie litrów izolatu serwatkowego sprawi, że ich mięśnie w przeciągu kilku tygodni będą mogły być porównywane z granitem. Tymczasem osoby obeznane nieco z tematem zdają sobie doskonale sprawę z faktu, jak dalece skomplikowany jest proces dostarczania organizmowi składników odżywczych i gdzie swoje miejsce mają tego typu specyfiki. Są to w dużej mierze jedynie środki na szybkie uzupełnienie niedoborów białkowych, szczególnie mających miejsce u zaawansowanych sportowców, czy kulturystów. Kiedy więc nadchodzi czas wzięcia odżywki białkowej? Przed, czy po treningu?

Biologii nie oszukasz, czyli o zapotrzebowaniu

Zacząć należy od tego, że odżywka białkowa nie jest niczym złym. To doskonały środek na dostarczenie organizmowi tego niezbędnego budulca mięśni, przy okazji jest łatwa do spożycia i przygotowana. Jej starannie dobrany typ z pewnością będzie miał wpływ na budowaną masę mięśniową, a nawet osiągane wyniki w dźwiganych ciężarach. Dodatkowo jest to produkt dietetyczny, prawdziwie dietetyczny. Białko bowiem dostarcza energii na dłużej niż cukry proste, a sama odżywka nie zawiera ani grama tłuszczów. Można się więc nią nasycić, a zarazem dostarczyć organizmowi składników odżywczych.

Pytanie jednak, kiedy najbardziej potrzebujemy takich składników odżywczych? Wiadomym jest, że przed wysiłkiem fizycznym należałoby mieć pewien zapas energii z jedzenia. Już bardzo dawno temu na wsiach jedzono porządnie przed planowanym ciężkim dniem spędzonym na sianokosach. Praktyka pokazuje jednak, że zbytnie przesycenie przed treningiem może znacząco w nim przeszkadzać. Tyczy się to szczególnie tłuszczy, mających tendencję do zalegania w żołądku i mleka. To ostatnie dodatkowo u wielu osób powoduje nieprzyjemne problemy gastryczne, niezbyt pożądane na przykład przy martwym ciągu. Jeżeli dana osoba zamierza więc rozpuszczać sobie białko w mleku przed treningiem, to może być nie najlepszy pomysł.

Z kolei białko po treningu przyniesie bardzo dobre rezultaty. Wysiłek fizyczny wiąże się z wyczerpaniem przez mięśnie nagromadzonej energii. Kiedy to zrobi, zaczyna szukać innych źródeł do jego pozyskania, dlatego wysiłek powoduje chudnięcie. Jeżeli nie doprowadzimy do organizmu substancji odżywczych w odpowiednim czasie, może dojść do zjawiska katabolizmu – dosłownego zjadania mięśni przez siebie same. Rzecz jasna brzmi to tylko tak dramatycznie, praktyka pokazuje iż jest to zjawisko marginalne. Niemniej po treningu bardzo ważne jest wstrzelenie się w „okienko” z jedzeniem, aby dostarczone w nadwyżce substancje odżywcze budowały nasze nowe mięśnie. Odżywka białkowa po treningu pozwala bardzo szybko nadrobić te braki w sposób łatwy i smaczny. Możemy, dla przykładu, wypić miarkę zaraz po siłowni, a następnie spokojnie udać się do domu na posiłek. To da efekty.

białko po treningu

Jakie białka po treningu

Obecnie na rynku jest bardzo wiele rodzajów odżywek białkowych. Najpopularniejszymi z nich są:

  • koncentrat białka serwatkowego
  • Izolat białka serwatkowego
  • hydrolizat białka serwatkowego

W sklepach znajdziemy również inne, nawet takie na bazie roślinnej. To, którego używamy zależy bardziej od naszych preferencji i portfela. Ważne jest, byśmy pamiętali o złotej zasadzie tego typu substancji. Po pierwsze, to jedynie dodatek do zbilansowanej diety. Po drugie, nie należy przesadzać. Jeżeli będziemy mieć na uwadze te fakty, nasze białko z pewnością zadziała!