Deficyt kaloryczny – czym jest i jak go utrzymać?

deficyt kaloryczny

Deficyt kaloryczny jest niezbędnym elementem do zredukowania masy ciała. Ustalenie jego prawidłowej wartości oraz trzymanie się jej jest niezwykle istotne, bowiem zbyt duży deficyt spowodować może poważne problemy zdrowotne. Prawidłowym poziomem jest odjęcie ok. 15-20% od dziennego zapotrzebowania energetycznego. Ważne jest także jedzenie zbilansowanych posiłków, dostarczających organizmowi niezbędnych witamin, minerałów i innych składników odżywczych.

Deficyt kaloryczny – czym jest?

Deficyt kaloryczny występuje wówczas, gdy do organizmu wraz z pożywieniem dostarczana jest mniejsza ilość energii, niż wynosi jego zapotrzebowanie. Choć wciąż powielana są mity o tym, że wyeliminowanie niektórych grup produktów, np. pieczywa, pozwala schudnąć, fizyki nie da się oszukać. Organizm zużywa określoną ilość energii na podtrzymywanie funkcji życiowych, takich jak oddychanie czy ogrzewanie, a także podejmowaną aktywność fizyczną. Dostarcza ją z pożywienia – każdy produkt posiada daną wartość energetyczną podawaną w kilokaloriach (kcal). Jeśli organizmowi dostarczane jest zbyt mało energii, musi on pobrać ją z innych źródeł, np. tkanki tłuszczowej.

W jaki sposób uniknąć głodu na redukcji?

deficyt kaloryczny

Aby nie odczuwać ciągłego głodu, będąc na deficycie kalorycznym, warto zastosować następujące zasady:

  • komponować posiłki z produktów, które mają dużą objętość, jednakże niską wartość energetyczną 
  • dbać o odpowiednią podaż białka zapewniającego sytość
  • spożywać produkty bogate w błonnik
  • zapewnić odpowiednią ilość snu