Odżywka białkowa – przyjaciel każdego sportowca

odżywka białkowa

Białko to magiczne słowo dla wielu bywalców siłowni. Zaczynając, prawie każdy laik zbiera pieniądze na pierwszy zakup odżywki białkowej. Problem polega na tym, że odżywka białkowa jest suplementem i trzeba wiedzieć, jak z niej korzystać. Złe podejście do ułożenia całej diety nie zostanie zniwelowane nawet przez kilkanaście koktajli proteinowych dziennie. Jednak dobre zrozumienie roli odżywki białkowej w treningu może przynieść wręcz zadziwiające efekty dla amatora sportów siłowych.

Rodzaje białek na rynku

Odżywki białkowe to specjalnie spreparowane suplementy diety mające na celu przystępne dostarczenie protein do organizmu. Niektórzy lubią je określać mianem „schabowego w płynie” i nie ma w tym wiele przesady. Jedzenia w postaci płynnej można zmieścić więcej a ilości, które kulturyści muszą spożyć, są wręcz monstrualne. Dlatego taki koktajl po treningu będzie łatwiejszy do połknięcia niż kolejny z rzędu kawałek karkówki. Odżywki białkowe zasadniczo dzieli się na:

  • Koncentrat białka serwatkowego (WPC)
  • Izolat białka serwatkowego (WPI)
  • Hydrolizat białka serwatkowego (WPH)

Rzecz jasna istnieją również odżywki białkowe oparte o proteiny roślinne, np. sojowe. Każdy więc znajdzie coś dla siebie. Z tych trzech najbardziej popularnych rodzajów to WPH słynie ze swojej skuteczności. Jest przy tym droższe od pozostałych. Niemniej, wszystkie one odpowiednio użytkowane dadzą spore rezultaty.

odżywka białkowa

Odżywka białkowa – jak stosować

Przede wszystkim należy pamiętać, że tego typu produkty to tylko suplementy. Stanowią dodatek zrównoważonej diety. By odpowiednio działamy, muszą być poprzedzone zadbaniem o pełnowartościowe posiłki przed i po treningu. Następnie wypełnia się nimi niedobory w proteinach, stosując się do najpopularniejszych zasad. Większość użytkowników zaleca koktajle proteinowe zaraz po treningu, wtedy bowiem białko najlepiej się wchłania. Istnieje też problem z serwatką przed treningiem – czasami powoduje ona perturbacje żołądkowe, niezbyt mile widziane na siłowni. Warto jednak zainwestować w odżywki białkowe, są bowiem zdrowym i sprawdzonym sposobem na masę mięśniową!